We kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt over een innovatief product
als de elektrische vrachtwagen van Hytruck.
Daarom hebben we uw lastigste vragen op een rij gezet. We geven er graag antwoord op.
Klimaat en toekomst
Is elektrisch rijden wel zo schoon?
Ja, elektrisch rijden is schoon. Zelfs als u gebruikmaakt van ‘grijze’ stroom, ofwel elektriciteit die is opgewekt in energiecentrales die op fossiele brandstoffen draaien.
Het begint natuurlijk al met de uitstoot tijdens het rijden. Dat is ten alle tijden 0-emissie, dus geen uitstoot in de stad, juist daar waar de grootste problemen met luchtkwaliteit bestaan. De meeste van onze klanten gebruiken groene stroom om de vrachtwagens op te laden. Maar ook als er rekening gehouden wordt met een CO2 uitstoot van 570 g/kWh van een energiecentrale wordt de CO2 uitstoot met ca. 66% verminderd. Daarnaast wordt er heel veel aan NOx uitstoot bespaard. Daar loopt de besparing ook bij de ‘vuile’ productie op tot ruim 80%.
Hoe zeker is het dat elektrisch rijden de toekomst heeft?
Elektrisch rijden is de meeste concrete alternatieve technologie voor het autorijden van de toekomst: Het is schoon, stil en efficiënt. Daarbij is er flexibeler naar de aandrijflijn te kijken en zijn nieuwe voertuigconcepten denkbaar. De grote vraag is hoe we in de energiebehoefte van de elektromotor kunnen voorzien. Nu wordt daar in Hybride voertuigen nog gebruik gemaakt van verbrandingsmotoren. Maar de ontwikkeling van batterijtechnologie of brandstofcelsystemen kan daar verandering in brengen. Ook zullen we een alternatief nodig hebben zodra fossiele brandstoffen te schaars (en dus te duur) zijn geworden. Dat moment kan sneller dichterbij komen dan we denken.
Welke groene alternatieven hebben jullie overwogen?
We zijn bezig met de uitwerking van onze brandstofceloplossing. Maar ook daar maakt elektrische aandrijving deel uit van het totale concept. Met alle overige manieren van elektriciteit opwekken blijf je het nadeel houden van (schadelijke) uitstoot. Ook bij biodiesel of groen gas. Daar wordt alleen maar CO2 bespaard en heb je geen 0-emssie voertuig.
Organisatie en service
Hoe zeker zijn we ervan dat jullie over tien jaar nog bestaan?
We kunnen niet in de toekomst kijken, maar Hytruck bestaat sinds 2006. Daarmee zijn we al heel lang actief op de markt van elektrisch transport. In die tijd hebben we veel kennis vergaard en de nodige ervaring opgedaan in dit vakgebied. Ook wat betreft technieken en leveranciers. Dat heeft ons betrouwbare partners opgeleverd die ons ook voor de toekomst de nodige continuïteit geven.
Welke service bieden jullie als er iets kapotgaat?
Hytruck werkt samen met de dealernetwerken van DAF. Voor onderhoud en reparaties van de vrachtwagen componenten kunt u daarom gewoon bij uw dealer terecht. Deze Hytruck dealers hebben voldoende kennis en kunde in huis om op een verantwoorde manier aan de elektrische vrachtwagens te werken. Daarbij wordt veel samengewerkt met de mensen van Hytruck om zoveel mogelijk ervaringen te delen en stilstand door onderhoud en storingen te minimaliseren.
Product
Hoe werkt zo’n elektrische aandrijflijn eigenlijk?
De elektrische aandrijflijn is zeer eenvoudig van opzet. Een elektromotor is direct verbonden met de achteras van de vrachtwagen. Er zit dus geen ingewikkelde versnellingsbak of overbrenging tussen. De elektromotor wordt aangestuurd door een inverter. Deze inverter zet de energie van de batterijen om in een spanning en stroom die zorgen dat de elektromotor draait en vermogen levert. Dit wordt gewoon via een gaspedaal aangestuurd. Bij het afremmen werkt de elektromotor als generator en wordt de opgewekte energie via de inverter weer in de batterijen opgeslagen. Het gewicht van het voertuig bepaald daarbij hoe sterk de elektromotor moet zijn. De hoeveelheid batterijen bepaalt de actieradius van het voertuig.
Kunnen onze chauffeurs wel overweg met jullie vrachtwagen?
Er zit weinig verschil tussen een gewone vrachtwagen en een Hytruck. De chauffeur krijgt te maken met een bekende werkomgeving (de LF-serie van DAF), waarin alle bedieningselementen op dezelfde plaats zijn terug te vinden. Verder ontbreekt het koppelingspedaal en rijdt de auto als een automaat. In plaats van een toerenteller is er een energiemeter in het dashboard geplaatst om een indicatie te geven van de hoeveelheid energie die verbruikt wordt.
Zijn er nadelen in de praktijk?
De beperkte actieradius maakt de Hytruck vooral geschikt voor stedelijke distributie met routes die maximaal 150-280 kilometer lang zijn. Daarnaast is er stilstand om de batterijen weer op te laden. Afhankelijk van het gekozen batterijpakket en de capaciteit van de lader bedraagt de laadtijd bij lege batterijen tussen de 3 en 8 uur. Ook is een elektrische vrachtwagen wat zwaarder dan een conventionele dieseluitvoering.
Waarom hebben jullie voor de DAF LF gekozen?
De LF-serie van DAF is een van de meest verkochte distributievrachtwagen van Nederland. Dat maakt de acceptatie van de elektrische vrachtwagen eenvoudiger. Daarnaast heeft Hytruck zeer goede contacten met de DAF organisatie waardoor het servicen en typegoedkeuren van de Hytruck eenvoudiger is.
Waarom bieden jullie alleen een oplossing tot 18 ton?
Een capaciteit van 12-18 ton is uitermate geschikt voor stedelijke distributie. De vrachtwagens zijn dan nog klein genoeg om goed te kunnen manoeuvreren in binnensteden, maar groot genoeg om toch een groot aantal winkels te bevoorraden. Daarbij heb je op deze chassis voldoende ruimte voor batterijpakketten en is de energiebehoefte enigszins beperkt. Bij meerassige voertuigen of distributie trekkers is het lastig om daar een goede balans in te vinden.
Kosten
Hoeveel duurder is elektrisch rijden?
Het is niet eenduidig te zeggen hoeveel duurder elektrisch rijden (nu nog) is. Daarvoor zijn er te veel variabelen in het spel. Maar in de basis is het vooral de aanschafprijs die nu nog meerkosten veroorzaken. De besparing op het energieverbruik en het eenvoudige onderhoud van de aandrijflijn geeft wel lagere operationele kosten. Als we alles op een hoop vegen en ook de kosten van chauffeur en overhead meenemen, dan is elektrisch transport momenteel nog ca. 15% duurder. Indien een gemeente elektrisch transport subsidieert, kunt u nu al kostenneutraal rijden.
Welke financieringsmogelijkheden zijn er?
In principe kunt u voor Hytruck een vergelijkbare financiering krijgen als voor uw conventionele vrachtwagen. Wij hebben daarvoor onder andere goede afspraken met onze dealers gemaakt.
[verdere uitleg]
Stel hier uw eigen vraag: