Hytruck laat op de ecomobiel de zwaarste elektrische vrachtauto van Europa zien. Transportbedrijf G.van der Heijden & Zn gaat voor Heineken rijden in Rotterdam. Direct na de opening op 8 oktober wordt deze auto officieel onthuld. Het is een 19 tons vrachtauto met een netto laadvermogen van ruim 9 ton en een range van 150-200 km per dag. Vervoerders zullen hiermee geen enkele concessies hoeven doen voor hun stedelijke distributie. Wel wordt er een NOx besparing gelijk aan 25 personenauto´s en een fijnstofbesparing ( PM10) van 10 personenenauto´s mee bereikt. De jaarlijkse CO2 besparing is 22 ton.
De 2de primeur is een lichte 12 tons Hytruck, gebaseerd op de DAF LF 45. De auto is voorzien van een extra groot batterijpakket waardoor de range wordt verhoogd tot 220-250km. Toch blijft de laadtijd beperkt tot maximaal 5 uur.
Beide voertuigen zijn de voorlopers in een serie voertuigen die gebouwd worden in het kader van de Proeftuin Elektrisch rijden van AgentschapNL. Acht verschillende transporteurs gaan met de volledig elektrische Hytrucks ervaring opdoen met 0-emissie stedelijke distributie.
De proeftuin Stedelijke Distributie is onderdeel van het programma ‘Proeftuinen Hybride en elektrisch rijden’ dat Agentschap NL voor het ministerie van Economische Zaken uitvoert. De proeftuinen hebben als doel het gebruik van elektrische en plug-in hybride voertuigen te stimuleren door ervaringen op te doen met het rijden met deze voertuigen in de praktijk.