Menu Mobile
image alt title

Nu een elektrische vrachtwagen, straks met brandstofcelsysteem

De elektrische vrachtwagen van Hytruck levert nu al emissievrij transport op. Maar intussen ontwikkelen we verder aan ons waterstof-brandstofcelsysteem.


Techniek

De route naar een schone toekomst gaat in etappes. De elektrische vrachtwagen van Hytruck levert nu al emissievrij transport op voor stedelijke distributie. Maar intussen blijven we ook verder kijken naar  een waterstof-brandstofcelsysteem dat als ‘range extender’ werkt voor de elektrische aandrijving.

  • Een oplossing voor nu
  • Ideaal voor stedelijke distributie
  • Op weg naar de brandstofcel
  • Schoon, stil, universeel inzetbaar
co2-reductie-carbon-footprint

Een oplossing voor nu

Hytruck begon in 2006 als pionier op het gebied van schoon transport, met als belangrijkste missie: 0-emissie. Als oplossing van de toekomst presenteerden we op de BedrijfsautoRAI van 2007 de eerste elektrische Hytruck voorzien van een waterstof-brandstofcel systeem. Samen met de unieke elektrische wielmotoren en een Lithium-Ion batterij pakket ontstond een aandrijflijn voor de toekomst. Deze ontwikkeling werd met de TERTS Innovation Award 2007 beloond. Maar hoewel de toekomst binnen bereik ligt, willen we ook een oplossing voor nú bieden. Daarom hebben we een volledig elektrisch chassis ontwikkeld waarbij we de serieproductie van DAF combineren met het maatwerk van Hytruck.

 

Ideaal voor stedelijke distributie

Elektrisch rijden heeft met name in de stad een groot voordeel. De lage snelheden en korte afstanden vragen maar een beperkte hoeveelheid energie. Iets wat we niet terugzien in het verbruik van een dieselmotor, deze is in de stad erg inefficiënt. Het veelvuldig optrekken en afremmen kost dan relatief veel brandstof. Ook het rijden in lage versnellingen werkt nadelig op het verbruik. Een elektrische aandrijving heeft hier minder last van. Het constante koppel en grote toerenbereik van een elektromotor maakt een versnellingsbak overbodig. Ook is het mogelijk energie terug te winnen bij het afremmen van het voertuig. Deze wordt dan opgeslagen in de batterijen. De batterijpakketten van Hytruck zijn voldoende voor ritten met een lengte van 150-280 km. Kilometers die ook in alle rust gereden worden, want een elektrische aandrijving is natuurlijk ook erg stil.

Op weg naar de brandstofcel

Waar we naar toe willen hebben we eigenlijk al laten zien in onze allereerste Hytruck: De brandstofcel. Dankzij de energiedrager waterstof is het mogelijk om in de vrachtwagen de elektrische energie op te wekken die voor de aandrijving nodig is. Waterstof is snel te tanken waardoor de inzet van het voertuig minder afhankelijk van de laadtijden van de batterijen. Daarbij wordt de vrachtwagen ook lichter omdat er ook minder batterijen aan boord hoeven te zijn. Want de batterijen zijn nog steeds nodig om de brandstofcel optimaal te benutten. De batterijen zijn de energiebuffer die bij een overschot van de brandstofcel de energie opslaat, daarnaast kunnen ze bij een tekort aan energie vanuit de brandstofcel weer extra energie vrijgeven. Zo kan er een relatief compact en efficiënt brandstofcelsysteem toegepast worden, zonder aan de benodigde prestaties in te boeten.

 

Schoon, stil, universeel inzetbaar

Niet alleen de brandstofcel levert energie aan de batterijen. Ook de kinetische energie die vrijkomt bij het remmen, draagt bij aan het opladen van de batterijen tijdens het rijden. De waterstofvrachtwagen van Hytruck heeft dus net als een Formule 1-auto zijn eigen KERS-systeem. Daar behaalt hij een energierendement van maar liefst 70% mee. De H2E-aandrijving verlengt de actieradius aanzienlijk, waardoor de elektrische vrachtwagen universeel inzetbaar wordt voor het wegtransport. Bovendien presteert de vrachtwagen in alle stilte en is hij uiteraard volledig emissievrij.

Samen op weg naar een schone stedelijke distributie

Best Replica Watches UK